Voorjaarslezing “Ons Paradijs”

Woensdag 27 maart 2024 - Voorjaarslezing “Ons Paradijs”

Aanvang       14.00 uur

Locatie         De Kleppenburg, Europlein 4 5441 BK Oeffelt

Voor             Alle leden en niet-leden

Kosten         gratis voor leden van Groei & Bloei

€ 3,00 voor niet-leden (contant voor aanvang)

"Ons Paradijs", de geboorte van een nieuwe passie door Anita Nijssen.

Anita en Theo Nijssen uit Someren hadden een varkensbedrijf ‘aan huis’, maar in 2002 besloten zij een geheel andere weg in te slaan; de weg van tuinieren en kweken, wat uiteindelijk leidde tot een negenduizend vierkante meter grote tuin van eigen ontwerp, genaamd ‘Ons Paradijs’.

Theo ontdekte zijn ‘groene vingers’ tijdens zijn baan bij een kweker en Anita ontdekte haar liefde voor tuinieren tijdens een baan bij een tuinarchitect. Dit enthousiasme breidde zich verder uit in een tuinontwerp cursus die Anita voor haar verjaardag kreeg. Toen zij als eindopdracht een tuin moest ontwerpen, was één en één twee. Waarom een ontwerp maken voor een ander als je zelf zoveel mooie grond bezit?

Het werd niet zo maar een ontwerp, het ontwerp van Anita was voor een tuin van zo’n vierduizend vierkante meter! Anita’s inmiddels ‘groene’ handen ‘jeukten’ om thuis met het ontwerp aan de slag te gaan. Hierbij stak ook Theo de handen uit zijn mouwen. Zo moest een groot deel van de ruim vierduizend vierkante meter aan grasland eerst bewerkt worden. Dat alleen al was een flinke klus! Anita koos vervolgens voor een geleidelijke aanleg en begon met de structuur. Daarvoor gebruikten ze diverse boomsoorten, beuken- en buxushagen.

Tijdens deze lezing neemt Anita ons mee in het ontstaan van "Ons Paradijs". Verder komen de thema’s duurzaamheid en het werken met de natuur aan de orde. Dit alles begeleid door mooie plaatjes die gemaakt zijn in de tuin. Na een aantal jaren open tuin te hebben gehad, hebben Anita en Theo besloten daar voorlopig mee te stoppen. Ze hebben het gewoon te druk met hun werk en de kleinkinderen en kunnen dit niet meer goed combineren met het tuinwerk.

Wij kunnen dankzij deze lezing gelukkig nog wel meegenieten van hun grote en mooie tuin.