“Een tuin moet ook kunnen walsen”

Truus en Theo Raaijmakers wonen in Velp op 5000 m2 grond. Zij ontvangen regelmatig mensen in hun tuin.
“Wij zitten bij de Nederlandse Tuinenstichting”, vertelt Truus. “De stichting geeft jaarlijks de open tuinengids uit. De mensen komen van verder weg, soms met de bus. Peter Weijnen, onze voorzitter en ik, organiseren dan soms samen een open tuin”.
Theo: “Maar het is wel heel ander slag volk, hoor. Ze leggen een soort Amerikaans bezoek af, erin en er weer uit. De open tuinen van Groei&Bloei zijn veel leuker”. Truus beaamt dat zacht: “Ik heb ook liever een regionale open tuinstelling. Ik zie en hoor ook liever mensen waar je mee kunt delen, waar je een praatje mee kunt maken. En een bezoek van een kleine tuinenclub van Groei&Bloei is helemaal veel leuker en gezelliger”.

Hoe lang wonen Truus en Theo hier ?
Theo gaat verzitten: “Hier wonen wij nu 35 jaar. Voorheen woonden wij naast Peter Weijnen. Wij hebben dit 35 jaar geleden van de gemeente gekocht, die het op hun beurt weer van een kippenfokker hadden gekocht vanwege de stankcirkel. Wij hebben de grote kippenschuur gesloopt, het hele huis gestript. Een stukje siertuin gemaakt, een moestuin, een paardenwei. En toen de dochter het huis uit ging konden wij verder met onze plannen. In eerste instantie hebben wij de tuin zelf ingericht, de lange border met krijgertjes, scheuren en zaaien. Wij hadden wel een tuinarchitect n.l. Jan Peters, een vroegere voorzitter van Groei&Bloei. Het huis stond op een terp en daardoor waren de borders van voren hoog en van achteren laag. Loopt al het water achter weg”.

Truus vult aan: “Wij hebben van onszelf weinig kennis, doen alles op het gevoel. We hebben fouten gemaakt met hoogtes en weten nu dat er niet teveel hoog vooraan moet staan. En ik vind dat een tuin ook moet kunnen walsen”, aldus Truus. “Wij promoten de stelling dat het hemelwater in de tuin moet blijven”.
Hebben zij daar maatregelen voor genomen? Ik heb mijn hele riool- en afwateringssyteem laten wijzigen na een paar overstromingen.
Theo: “Wij hadden eerst nog een septic tank en een persleiding, geen riolering. Later hebben wij voor het hemelwater infiltratiekratten laten aanleggen, net een heel groot matras. Als het vol is, gaat het water de tuin in. Een heel enkele keer lopen de kratten ook wel over”.
Onderhouden zij de tuin samen?
Beiden knikken volmondig. “Altijd samen. Wij zouden het niet zonder elkaar voor elkaar krijgen. Truus is de architect en ik ben de uitvoerder. Wij vullen elkaar goed aan. Het is uiteindelijk een flinke lap 5000 m2. Wij willen hem nu onderhoudsvriendelijker maken. Ik heb wat last van artrose in mijn pols. Maar hij is altijd onkruidvrij. Ik heb pas een en ander gewied en heb mijn pols te zwaar belast. De buxushagen moet ik een uur knippen en dan stoppen, anders moet ik het bezuren. Je zult straks buiten zien dat ik de rondingen van de borders heb afgezet met klinkers. Heel slim met de kantjes maaien. Als het vier dagen droog is, moeten wij sproeien. Ik heb 49 sproeipunten”. Theo glimlacht naar Truus.
Truus hielp bij Groei&Bloei met de tuinreizen. Theo gaat dan mee met de reizen, volgens zijn zeggen voor het overzicht op de tuinen.