Land van Cuijk

Zaterdag 22 juni 2024 – Dagreis Landgoed de Wiersse en de Brummense Overtuin

Aanvang                 : 09.00 uur

Locatie                   : achterzijde station CUIJK (Bontsestraat)

Voor                       : leden en niet-leden

Kosten                   : € 42,50 voor leden en € 47,50 voor niet-leden

Aanmelden             : uiterlijk 9 juni bij Hermi Broenen

De kosten graag uiterlijk 9 juni betalen op rekening:

NL92 RABO 0134 3501 89 t.n.v. KMTP Groei & Bloei Land van Cuijk

onder vermelding van dagreis 22 juni, je naam en aantal personen.

De lunch nemen we zelf mee, ook het drinken wat je bij de lunch wilt gebruiken.

We gebruiken onze lunch op landgoed de Wiersse. Daar zijn op zaterdag geen vrijwilligers beschikbaar om koffie/thee o.i.d. te serveren. Daarom ook zelf drinken meenemen.

In de ochtend bezoeken we landgoed de Wiersse in Vorden inclusief een rondleiding.

Afbeelding met buitenshuis, plant, hemel, gebouw Automatisch gegenereerde beschrijving TUINEN VAN DE WIERSSE

Ingebed in het Achterhoekse coulisselandschap bevinden zich de betoverende tuinen van Landgoed de Wiersse. Hier ervaart de bezoeker tuinkunst zoals in Engeland, Frankrijk of Italië te vinden is, maar in dit geval direct verbonden met het omliggend landschap.

De tuinen kenmerken zich door afwisseling van weidse uitzichten en romantische formaliteit. Met beek en vijvers, heemplanten en varens, een slingerende beukenloofgang, bruggen, fonteinen en beelden bieden de tuinen een verrassing om iedere hoek. Rond de tuinen ligt 32 hectare landschapspark. Het landgoed wordt sinds 1678 bewoond en beheerd door de familie, wat voor een zeldzame continuïteit heeft gezorgd.

Daarna reizen we door naar De Brummense overtuin.

De tuin bestaat uit 3 delen, de voortuin, de achtertuin en de bostuin.

De tuin omvat 5000 m2 in het hartje van het dorp, wat uniek is.

De voortuin is 1000 m2, de achtertuin 2000 m2 en de bostuin 1000 m2.

Het huis en bestrating eveneens 1000 m2.

De voortuin

Dit is het meest authentieke deel van de tuin met de oude bomenopstand van het oorspronkelijke landhuis.

Pronkstuk is de 175 jaar oude Liriodendron Tuliferum Grandiflora, de echte tulpenboom. Daarnaast staat er nog een oude ilex, hulst en een paar oude esdoorns.

De vorige eigenaar heeft buxushagen geplaatst in een klassieke vorm, passend bij het woonhuis.

De huidige tuinliefhebber heeft er zijn liefde voor rozen aan toegevoegd.

Witte heesterrozen, variëteit Schneewitchen, witte stamrozen Schneewitchen en over de rozenboog abrikooskleurige rozen variëteit Westerland.

De achtertuin

De huidige achtertuin heeft een rechthoekige vorm met stenen looppaden die ook voor rolstoelgebruikers een bezoek aan de tuin mogelijk maken.

Er zijn binnen en buitenborders, evenwijdig langs de paden aangelegd.

Afbeelding met buitenshuis, boom, plant, hemel Automatisch gegenereerde beschrijving De binnen borders, gelegen langs het gazon, zijn L vormig en beplant in een kleurenschema verlopend van koel blauw, grijs en geel aan de lange zijden tot warm, rood, oranje en geel aan de korte zijden.

De vijverrand is van taxusvormen voorzien en het gehele jaar staan hier oude Franse tuinvazen afwisselend beplant met violen en narcissen in de winterperiode en agapanthussen en hosta's in de zomer.

De bostuin

Ook deze tuin is geheel rolstoelvriendelijk met verharde stenen paden.

Verder zijn er in dit gedeelte van de tuin een tuinhuis in de vorm van een klassiek tempeltje, een kweekkas, kweekbakken en kompostbakken.

Afbeelding met buitenshuis, gras, plant, Natuurlandschap Automatisch gegenereerde beschrijving

Vele rododendrons, geraniums, grassen, sierrabarber (Rheum) geven deze tuin nog steeds het idee van een bostuin, mede door de hoge bomen rondom.

Afbeelding met buitenshuis, boom, gras, bloem Automatisch gegenereerde beschrijving De laatste tuin van deze tuinreis die we gaan bezoeken is:

Tuin aan t Leusveld

Tuin aan ’t Leusveld ligt in het mooie buitengebied van Brummen, in het oosten van de Veluwe, bij Zutphen. Een coulisselandschap met weiden, bosschages, zandpaden en eeuwenoude eiken. De tuin wordt omgeven door het Leusveld, een gebied van Natuurmonumenten, waarover een vrij uitzicht is. Het Leusveld is aangewezen als Natura2000-gebied.

In de tuin vindt u gemengde borders en borders op kleur. Ook zijn er twee heel verschillende vijvers: een natuurlijke vijver/paddenpoel en een zwemvijver. De kas is belangrijk voor de tuin: er wordt hard in gewerkt. Een grote hoeveelheid eenjarige wordt in het voorjaar in de kas gezaaid en opgekweekt. In 2019 is de tuin uitgebreid met een grassentuin.

De tuin is 1 ha groot.

De tuin is gedeeltelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Wil je een voorproefje van deze mooie tuinen bekijken, op internet zijn ze te vinden:

Opgeven voor deze prachtige tuinreis kan tot en met 9 juni bij Hermi Broenen via broenen(at)gmail.com